FENTI VIDEÓ:A lyukasztó eredete című cigány monda színjátszóköri feldolgozása Hernádkakon, a Mátyás Király Katolikus Általános Iskola tanulóinak előadásában. Rendező tanár: Oroszné Hajdú Marianna. Felvételünk a főpróbán készült. LENTI VIDEÓ:Előadás után az osztályteremben beszélgettünk még egy kicsit a gyerekekkel, akik végül a cigányhimnusz eléneklésével is megpróbálkoztak.
A Miskolci Nemzeti Színház a 2019/20-as évadban műsorra tűzte a Hegedűs a háztetőn c. musicalt. A fotóriportereket invitáló próbán a darab talán legszebb énekéből – az előadás képileg csodaszépen beállított jelenetéből – , a Szombati imából vettünk fel részletet.
Diótörő herceg az Operettszínházban is megküzd az Egérkirállyal 30 év után került vissza a balett műfaja a a Budapesti Operettszínházba: karácsonyi ajándékként Csajkovszkij gyönyörű melódiákkal teli Diótörőjét mutatták be december 20-án.
Az operettszínház 2019-ben kinevezett igazgatója, Kiss B. Attila tervei között szerepelt, hogy legyen a színháznak teljes értékű balettelőadása is. E törekvésben partnerük lett a a Magyar Táncművészeti Egyetem is: az intézménnyel közösen hozták létre a produkciót, melyben 70 diák lép színpadra, megszerezve így az első színpadi gyakorlatot. A főszerepekben az egyetem végzős növendékeit is láthatja a közönség. Természetesen közreműködik a Budapesti Operettszínház Balettkara is.
Az előadást Harangozó Gyula koreográfus álmodta színpadra. A Kossuth-díjas táncművész pályáját végigkísérte a Csajkovszkij-balett: már 11 esztendősen táncolt a Diótörőben, ezzel diplomázott a Moszkvai Nagyszínház Akadémiáján, és Bécsben, 2006-ban rendezte meg először.
– A Diótörő színházi előadás is egyben, amely a 19. századi „itt és most”-szituációval kezdődött, majd elrepített egy álomba. Abban a korban a nézők a saját karácsonyi élményeikkel találkoztak. Most is ugyanilyen „itt és most”-szituációval kezdünk, a mai kor gyermekei számára azonban a néger baba helyett a Barbie, a bohóc helyett a Pókember és a bábjáték helyett a számítógépes játék jobban értelmezhető. Az álomban viszont meg tudtuk őrizni azokat az értékes koreográfiákat, melyek a klasszikus Diótörő gyöngyszemei – foglalta össze az előadás különlegességét a koreográfus. M. G. (Kisvideónk a fotóriportereket invitáló próbán készült.)
,,Mondj imát! Minden éjjel mondj imát a lelkükért… kiknek teste itt ma örök hullámsírba tért… sírba tért…”
,,Szentségek mentőcsónakján” A Titanic katasztrófájában 1503 ember vesztette életét. A rettenetes tragédiát egyértelműen emberi felelőtlenség okozta, mely már azzal kezdődött, hogy a luxushelyek növelése miatt a szükségesnél jóval kevesebb mentőcsónak fért a hajóba. A közvetlen ok pedig az volt, hogy az óceánjáró a jégveszély ellenére – csak hogy pusztán a hírnév miatt minél gyorsabban teljesítsék a távot – teljes gőzzel haladt. A jéghegy, melynek nekiütköztek, a hajó jobb oldalán a vízvonal alatt 90 méter hosszan feltépte a luxusgőzös testét. A 16 vízzáró rekesz közül négy megsérült, ezzel a hajó menthetetlenné vált. 1912. április 15-én, hajnali 2 óra 20 perckor süllyedt a mélybe, miután a hajó törzse kettétört. Ám a halál árnyékából isteni világosság is kiszüremlett, többen is tanúságot tettek hitükről. A legismertebb ebből a szempontból talán a legendás zenekar: végig kitartottak, játszottak egészen a süllyedés pillanatáig. A mentőcsónakban ülők közül többen hallották, amint a végső percekben a Közelebb, közelebb, Uram, hozzád című, felemelő keresztény himnuszt játszották… A beszámolók három hősiesen viselkedő papról is szólnak. Nem akartak menekülni, imádkoztak, szentségeket szolgáltattak, s vigasztalni próbáltak. A huszonhét éves litván Juozas Montvila, a negyvenegy éves német Joseph Peruschitz bencés atya illetve Thomas Byles atya végig a fedélzeten maradtak, és feloldozást adtak azoknak, akiknek már nem jutott hely a mentőcsónakokban. Nyugtatgatták a rémült utasokat, rózsafüzér imádságot vezettek. A visszaemlékezések szerint felkínálták nekik a megmene- külés lehetőségét, de visszautasították a beszállást a mentőcsónakba. 1912. április 14-e a húsvét utáni első vasárnap volt – ma ez az Isteni Irgalmasság vasárnapja. A három atya ekkor együtt mutatta be utolsó szentmiséjét. A szemtanúk jól megjegyezték Byles atya prédikációjának szavait: Arról beszélt, hogy „kísértés idején ne legyünk lelki roncsok”, és felszólított, hogy „használjuk ki az imádság és a szentségek mentőcsónakját”.
Megrendítő musical
,,Ezt a hajót az Atyaúristen sem süllyeszti el!” – szól a valós eseményt feldolgozó, szívfacsaróan szép zenés drámában az önhitt, Istent játszó ember. Aztán, amikor már megtörtént a baj, a remény is hallatszik: ,,Isten talán siet és utat mutat, kivezet minket ebből a reménytelen helyzetből…” Minden idők egyik leghíresebb óceánjárója, a Titanic drámája a mai napig sokakat foglalkoztató téma. Ezt bizonyítja többek között a számtalan irodalmi és filmes feldolgozás is, melyek sorába 1997-ben egy Broadway-musical is bekapcsolódott. Yeston és Stone zenés drámája 2019-től a magyarországi színpadokon is megjelent. Somogyi Szilárd rendező a Szegedi Szabadtéri Színpad után Veszprémben állította színpadra a zenés játékot. Az ,,úszó város” tragédiáját feldolgozó színpadi mű valamennyi karaktere szerepelt az utaslistán, a produkció hitelessége, a történet valódisága még megrendítőbbé teszi a musicalt, amelyben az emberi alkotásvágy, a jobb élet utáni reménykedés áldozatául esik az önző emberi mohóságnak és a hírnév utáni törtetésnek. A premieren hosszan, állva tapsolt a közönség, s a nézőtéri fény már nem takarta a kisírt szemeket. A nyomasztó, hátborzongatóan csodálatos előadás ,,hullámai” lassan csengenek le, a könnyes, tiszta katarzis napok múltán is rengeteg erkölcsi kérdést vetít elő. S ,,kísért” a fennkölt finálé is a megbocsátó Istenbe vetett hitből fakadó új reményről: ,,Vár ránk a holnap, tovaszáll az éj, vár ránk az új nap, bízni kell ne félj, ha együtt mondunk szent imát, az Isten ránk néz,megbocsát. Szakadj ránk holnap, zúgd hogy tévedés, hadd űzze álmunk boldog ébredes, és ha nem lesz imánk elég, tengernyi bűnűnk, bocsásd meg Isten, fogadj be áldott mindenség…“
A roncs is (el)pusztul… Egyes kutatók szerint a legendás óceánjáró 3800 méteres mélységben fekvő roncsa nagyon rossz állapotban van, nagyon rövid időn belül összeomolhat. A hajó maradványai az erős áramlatok, a sós víz és a fémevő baktériumok miatt roncsolódnak.
(Solymár, Gospel fesztivál 3. – 2019) Shammak (Samuel Akinola), Nigéria magyarországi diáknagykövete a Pécsi Tudományegyetem Ápolás és Betegellátás szakán tanul. Vallja: a zene jó terápia.
A solymári gospel fesztiválon a PMS (Pécs Music Society) csapatával állt színpadra.
Aratási ünnep Palócföldön – kaszával, kenyérrel, szent királlyal…
Egyházi ünnepeinket, az azokhoz kötődő népi hagyományainkat is megidézték a XXXVIII. országos táncháztalálkozó gálaműsorán (2019. április 7.). A Kenyérünnep című előadásban a kenyérről, búzáról, aratásról szóló népdalok mellett Szent István királyt dicsőítő szép egyházi népénekeink is elhangzanak. Kisvideónkban részlet a műsorból (Közreműködik: Maczkó Mária)
– Sose lehet tudni, hogy nem éppen a személyes barátság vagy a közös élmény fogja-e az emberek szívét megnyitni Isten felé! Éppen ezért nem utasítok vissza (szinte) semmilyen meghívást, mert úgy gondolom, ez is a papi küldetésem része… – vallja Hüse József atya, akivel egy különleges helyszínen találkoztunk: a szeghalmi kisegítő lelkész a füzesgyarmati filián vett részt egy drámatáborban, s vált egy operettelőadás részesévé.
(A képminőségért elnézést kérünk: a sötét strand legsötétebb zugában készült a felvétel, hogy minél kevésbé hallatszódjon az éppen zajló könnyűzenei show. A vágóképek egy részét magánarchívumokból kaptuk.)
Máté Péter gyönyörű dalát énekli Nemes Tibor. A tehetséges fiatalember az anyaország és Erdély több településén is bemutatkozott már, ő énekelte a Márton Áron püspökről készült rockoratórium címszerepét. (Felvételünk Füzesgyarmaton készült – 2019. július 4.)
Ha tetszett, kérjük, használja a MEGOSZTÁS-gombot –, s öröm, ha feliratkozik hírlevelünkre.
,,EZREK OPERÁJA” A KÁLVÁRIÁN A miskolci Bartók Plusz nemzetközi operafesztivál programjának immár több éve kiemelkedő – tömegeket megszólító – vállalkozása az ,,Ezrek operája”, melynek keretében a város valamelyik emblematikus szabadtéri helyszínén visznek színre egy-egy népszerű operát. Idén Mascagni: Parasztbecsület című gyönyörű művét láthatták az érdeklődők, méghozzá különleges helyszínként a miskolci Kálváriadomb szolgált színpadként.
Kesselyák Gergely fesztiváligazgató telitalálatnak tartja a szakrális domboldal és a mű egyesítését: – Már korábban is nézegettük ezt a területet, mert nagyon szép, hangulatos helyről van szó. Azonban a nagy bokroktól, lombkoronáktól nehézkes lett volna bejátszani és belátni. De most, hogy rendbe tették a domboldalt, alkalmassá vált előadás tartására. Mascagni műve oda illik hangulatában a kis kápolna és a Golgota tövébe. Köszönjük a miskolci Mindszenti Plébánia hozzájárulását az esemény megrendezéséhez! (Az előadásról fotókat is felhasználó összeállításunk a főpróbán készült.)
Ha tetszett, kérjük, használja a MEGOSZTÁS-gombot –, s öröm, ha feliratkozik hírlevelünkre.
A cookie-k segítenek szolgáltatásaink biztosításában. További információ itt! Szolgáltatásaink igénybevételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. Ok!
Adatvédelem & Cookie szabályzat
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.